هنر و معماری

معماری، هنر دیرین انسان

هنر و معماری

معماری، هنر دیرین انسان

هنر و معماری

وزن بودن ، شوق آموختن ، شور زندگی ، درک هستی و تدبیر کار حامل و باعث آن گردید که این وبگاه با محوریت معماری و شهرسازی شکل گرفت و امیدوارم مورد قبول اصحاب فن، مهندسان و دانشجویان عزیز قرارگیرد. با نظرات سازنده خود در انتقال بهتر مطالب سهیم باشید.
لحظات خوشی را برایتان آرزومندم...
محمود ونائی



موتور ماکسول ( Maxwell ) بر گرفته شده از نام  فیزیکدانانی بزرگ که در مورد محاسبه ی نور خدمتی بسیار زیادی به دنیا کرده گرفته شده است . این موتور توسط کمپانی Next Limit ساخته شده و در سال 2006 به صورت رسمی برای موتور های سه بعدی منتشر و در دسترس هنرمندان قرار گرفت .موتور رندر Maxwell Render یک موتور و انجین فیزیکالی ( Physically Based ) می باشد که بر پایه نظم فیزیک کاملا دقیق نور و اشعه های کاملا واقعی عملیات رندر و تصویر پردازی را انجام میدهد . این نوع موتور ها شاید خیلی خوب به نظر برسند اما سخت ترین حالت رندرینگ رو دارند چرا که برای ساخت صحنه های Surrealism مناسب نیستند ، به عنوان مثال شما نور های غیر طبیعی را نخواهید داشت ، متریال های غیر واقعی را نخواهید داشت چرا که تمام پارامتر های متریال ها طبق اصول و فرمول های فیزیکی تعریف میشوند . این نوع موتور ها بهترین گزینه برای ساختن صحنه های معماری و سینماتیک محسوب میشوند .



ویژگی ها
استودیو ماکسول ( Maxwell Studio ) این امکان واقعا یکی از بهترین قسمت هایی هست که دیدم ؛ این ابزار در واقع نسخه ی Stand Alone این نرم فزار هست ، شما با این نرم افزار دیگر به هیچ نرم فزار ثانویه ای نیاز ندارید و همه چیز را در اختیار خواهید داشت
 
پلاگین ها : پلاگین های ماکسول به طرز عجیبی قوی هستن به طوری که میتوانید در ویوپورت ها به صورت ریل تایم رندر را تنظیم کنید ، اما بدی آن این است که پلاگین ها فقط کاره تبدیل را انجام میدهند و اگر ماکسول بر روی سیستم شما نصب و رجیستر نباشد ، نمیتوانید از پلاگین ها استفاده کنید. این موتور رندر از اکثر نرم افزار های مطرح دنیا مثل Sketch Up ، Rhino3D ، Modo، Lightwave ، Houdini ، Softimage ، Cinema 4D ، Maya ، 3ds Max و ... پشتیبانی میکنه . همچنین ماکسول از فرمت های زیر پشتبیانی میکنه :
OBJ DXF STL LWO PLY XC2 3DS FBX COLLADA MXS

جالبه بدونید ماکسول برای After Effects و NUKE هم پلاگین داره ...


 
مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

ابزارFire: پلاگین ماکسول موتور فیزیکی هست اما موتور ریل تایم نیست مانند ARION و ... اما سازنده ی بسیار خلاق اون ابزاری رو خلق کرد به نام Fire که میتوانید هر وقت میخواید ویوپورت رو به صورت کاملا ریل تایم و با کیفیت مناسب رندر کنید.
این امکان در پلاگین های زیر فقط وجود دارد و پشتیبانی شده است :
3ds Max
ArchiCAD
Cinema4D
FormZ 7
Houdini
Lightwave
Maya
Modo
Rhinoceros
SketchUp
Softimage
Solidworks
 
مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری
 
 
ابزارMultiLight: این ابزار عجیب ترین چیزی هست که خودم توی رندرینگ دیدم ، ابتدا این قابلیت در FryRender طراحی شد اما بعد این موتور به طور کامل منسوخ شد به طوری که الان دیگه هیچ اثری ازش نیست و جای خودش رو به ARION داد ! خب این امکان چی هست ؟ در یک جمله میتوان گفت 100 رندر رو فقط یک بار رندر کنید.
قابلیت MultiLight به این گونه عمل میکنه که بعد از رندر به شما یک Mixer میده شبیه میکسر های موزیک سازیه، شما میتونید حتی بعد از رندر تک تک نور های صحنه رو کنترل کنید. شما میتوانید صدها بار صحنه رو با نورپردازی های مختلف انجام دهید و هر دسته رو یک Lightin Group کنید، بعد از یک بار رندر شدن میتونید هر نور را خاموش و روشن و رنگ انرا تنظیم کنید:
 
مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX

 
تصویر زیر تنها یک بار رندر شده و با تنظیم پارامتر ها تغییر کرده است :
 
مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

 
هزاران پریست آماده : در ماکسول برای شما چندین متریال اماده حدودا 10 عدد ، و 400 فایل IOR که شامل ضریب شکست های مواد ، و چندین Emitter نور اماده که شامل نور های حبابی ، فلوئورسنت و ... میباشد .
متریال ادیتور پیشرفته : ماکسول شامل یک متریال ادیتور عالی برای خودشه که میتونید در تصویر زیر قسمتی از اون رو ببنید

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری 

 
نکته: لازم میدونم اینجا طرز کار و اصول کلی متریال های مکسول رو شرح بدم ، خب متریال های مکسول کلا 4 نوع هستند
BDSF : متریال استاندارد دارای شاخص های فیزیکی برای ساختن مواد مختلف که برگرفته شده از عبارت BidirectionalScattering Distribution Function می باشد 
Displacement Layer
:برای اضافه کردن جابه جایی استفاده میشود شما میتوانید چندین لایه دیسپلیس منت بسازید اما تنها فقط یکی از انهارا میشود رندر کرد.
Coating : این قابلیت برای خاصیت فیزیکی لایه بسیار نازک میباشد مثل حباب صابون و 
Emitter
: خاصیت نور و درخشندگی و برای ساطع کردن نور در فضا استفاده میشود 

این متریال ها به صورت لایه ای بر روی هم قرار و با دو حالت Addtive و Normal بر روی هم Blend می شوند.

 
مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری 
 
متریال Subsurface Scartting هم در قسمت BSDF گنجانده شده که می توان میتوان برای اشیا استفاده کرد اما به خاطر داشته باشید SKIN نیست ! و توی این موتور ها شبیه سازی پوست بسیار سخت می باشد، بر عکس ویری و منتال ری که بسیار ساده تر هستند.
 
مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری
 
هزاران پریست آماده : در ماکسول قابلیت Hair پشتیبانی شده اما خیلی سخت و بد قلقه ولی یک امکان دیگر به اسم MaxwellGrass  هست که خیلی راحت و عالیه ...
 
 
مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

    یکی از ویژگی های برتر دیگر این موتور رندر به حساب می آید Real IFlow تعامل کامل با نرم افزار :Flow Importer Real
 
مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری
 

خب قابلیت و ویژگی های اصلی این موتور اینها بودند اما باز هم دارند . میرسیم به معایب این موتور عظیم 

معایب:
 
ماکسول به شدت سنگینه و به شدت کنده !!! حتی غول ترین سیستم ها نمیتونند خیلی قوی رندر کنند.
 
رندرگیری طبق زمان انجام میشود و نقطه ی پایانی ندارد.
 
رندرگیری به شدت و خیلی خیلی سخته پس این رو همیشه به خاطر داشته باشید:
         
اگر  شما یک فرد مبتدی هستید ، اگر هیچ مطالعه دقیق از متریال ها ندارید ، اگر رشته تحصیلی شما معماری فیزیکال و ... نیست به هیچ عنوان از این موتور رندراستفاده نکنید، چون کاملا بی فایدست. کار با مکسول مثل کار با وی ری یا منتال ری نیست نیست و تنها افراد بسیار حرفه ای و با تجربه میتونند از اون به خوبی استفاده کنند. کسانی که خلاقیت فردی خودشان را در رشته ی عکاسی رو به حد اعلا  رسوندند ، کسانی که به شدت روی مواد تحقیق کردن ، تمایل نور ها ، ضریب شکست فیزیکی و ... همه رو بدونند ، پس با خودتون نگید "حالا یک       امتحانی بکنم ... !!!  " چون به هیچ وجه امکان پذیر نیست که بتونید راحت رندر کنید. حتی امتحان کردن هم در حد تمرین هم وقت تلف کردن به شمار میاد
استفاده از ماکسول زمانی امکان پذیره که تمام امکانات و تغییرات در وی- ری رو به بهترین شکل ممکن آموخته باشید و منظور ما از بهترین شکل ممکن، گرفتن رندر هایی با کیفیت و جزئیات زیر هست.
در ادامه چند نمونه رندر با مکسول رو مشاهده کنید
 
مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری

مکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX،پلاگین رندرگیری



 
منیع: معماری آرل
  Maxwellrender.com



▂▃▄▆▇█▓ محمود ونائے ▓█▇▆▄▃▂

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">