اگر در چند ماه اخیر از خیابان نجات الهی (ویلا) تهران عبور کرده باشید
احتمالا طراحی متفاوت کافی شاپی کوچک در راستای این خیابان توجه شما را جلب
کرده است. کافی شاپ اسپیرو در سال ١٣٩٣ توسط هومن بالا زاده طراحی و اجرا
شده است و در سال ٩٣ برنده جایزه اول مسابقه برترین طراحی داخلی ایران در
زمینه ساختمان های تجاری شده است که توسط فصلنامه معماری و ساختمان برگزار
میشود.
از دیگر آثار مشابه هومن بالازاده پروژه کافی شاپ "ام" در ولنجک را میتوان نام برد که در سال ٢٠٠٩ طراحی شده بود، در طراحی کافی شاپ اسپیرو نیز روندی همچون طراحی کافی شاپ "ام" طی شده است و تم قهوه ای،طراحی یکپارچه دیوار و سقف، فضای کوچک و پوشش سه بعدی با نورپردازی غیر مستقیم و موضعی از نقاط اشتراک هر دو کافی شاپ است، ولی یک تفاوت بزرگ نیز در رابطه با این دو کافی شاپ وجود دارد، در طراحی کافی شاپ اسپیرو از آجر به عنوان متریال اصلی استفاده شده است که از بافت محیط اطراف و به ویژه سازمان صنایع دستی ایران که در مجاورت کافی شاپ قرار دارد الهام گرفته شده است تا با بافت سنتی اطراف نیز همگون باشد، تقسیم آجر به تکه های کوچکتر به اندازه های کوچک ٥*٥*٥ و استفاده از این تکه های کوچک در پوشش داخلی و خارجی و کنار هم قرار دادن آنها، نمایی سه بعدی، خلاقانه و بسیار زیبا شکل داده است و استفاده از نورپردازی اس ام دی در میان این تکه های کوچک، طرحی تحسین برانگیز را خلق کرده است که همچون کافی شاپ "ام" اثری متفاوت از هومن بالا زاده است که کمتر در میان فضاهای تجاری ایران مشاهده میکنیم...
از دیگر آثار مشابه هومن بالازاده پروژه کافی شاپ "ام" در ولنجک را میتوان نام برد که در سال ٢٠٠٩ طراحی شده بود، در طراحی کافی شاپ اسپیرو نیز روندی همچون طراحی کافی شاپ "ام" طی شده است و تم قهوه ای،طراحی یکپارچه دیوار و سقف، فضای کوچک و پوشش سه بعدی با نورپردازی غیر مستقیم و موضعی از نقاط اشتراک هر دو کافی شاپ است، ولی یک تفاوت بزرگ نیز در رابطه با این دو کافی شاپ وجود دارد، در طراحی کافی شاپ اسپیرو از آجر به عنوان متریال اصلی استفاده شده است که از بافت محیط اطراف و به ویژه سازمان صنایع دستی ایران که در مجاورت کافی شاپ قرار دارد الهام گرفته شده است تا با بافت سنتی اطراف نیز همگون باشد، تقسیم آجر به تکه های کوچکتر به اندازه های کوچک ٥*٥*٥ و استفاده از این تکه های کوچک در پوشش داخلی و خارجی و کنار هم قرار دادن آنها، نمایی سه بعدی، خلاقانه و بسیار زیبا شکل داده است و استفاده از نورپردازی اس ام دی در میان این تکه های کوچک، طرحی تحسین برانگیز را خلق کرده است که همچون کافی شاپ "ام" اثری متفاوت از هومن بالا زاده است که کمتر در میان فضاهای تجاری ایران مشاهده میکنیم...
منبع: آرکشیت